Hibah Takaful … keperluan atau keinginan?

1700W-Front

Pernah terfikir yang sebagai seorang bapa yang bertanggungjawab, kita sebenarnya umpama “Auto Teller Machine” / mesin keluar duit bagi keluarga kita?

Menjadi seorang lelaki yang bertanggungjawab, berkahwin, dan kemudian di kurniakan zuriat, menjadi seorang ayah, akan menjadi keinginan atau rasa semulajadi untuk dia menyediakan yang terbaik bersesuaian dengan kemampuan dia kepada zuriat atau anak yang dia sayangi. Jika pada waktu ini kita tanyakan soalan padanya, setakat mana sayangkan anak? Pasti jawapannya, sayang yang sampai sanggup buat apa sahaja untuk si anak tadi.

Itu sewaktu nyawa di kandung badan… andai kata, sudah tak bernyawa lagi, macam mana? Pernah terfikir?

Apa akan jadi kepada nasib si anak, andaikata si ayah di jemput Sang Pencipta sebelum si anak tadi sempat bersedia… maksud saya si anak belum sampai waktu di mana dia mampu untuk menguruskan dirinya secara sendiri.

Adakah sebagai seorang ayah yang bertanggungjawab akan menyerahkan kepada takdir semata mata, tanpa ada usaha dari dirinya langsung?

Di sini peranan Hibah Takaful boleh di gunakan. Hibah Takaful boleh di gunakan untuk menyediakan satu dana yang betul betul cemas kepada si anak atau keluarga yang di tinggalkan oleh si ayah pada waktu si anak dan keluarga tadi belum bersedia.

Berlainan dengan wang simpanan secara biasa, yang di simpan di bank bank, yang di simpan dalam bentuk unit amanah , saham atau sebagainya, Hibah Takaful ini tidak tertakluk kepada pembahagian secara faraidh andaikata si ayah tadi tiada lagi di dunia ini. Ia boleh di berikan secara terus, tanpa perlu menunggu semua urusan harta pusaka di selesaikan ( yang selalunya akan mengambil masa yang bukan sekejap )

Klik  Lebih lanjut mengenai Hibah Takaful

Konsep takaful yang di gunakan mendapat kelulusan panel shariah dan Bank Negara Malaysia.

 

Tinggalkan komen